Tips voor duidelijke communicatie

Aan de slag met duidelijke communicatie en eenvoudiger taalgebruik? Neem deze tips van voorlopende gemeenten en organisaties ter harte:

  1. Aan de slag met duidelijke communicatie in de hele organisatie? Zorg dat je steun hebt op de juiste plekken, denk aan een directielid of een wethouder.
  2. Zorg dat er een organisatiebreed plan is waar voldoende draagvlak voor is. Dus geen opgelegd plan van bovenaf, maar een plan dat is gemaakt in samenwerking met werknemers van verschillende afdelingen. Bekijk ook deze tips van Direct Duidelijk.
  3. Regel scholing op het gebied van duidelijke communicatie. Dit kan bijvoorbeeld door te werken met taalcoaches. Per afdeling volgt één communicatiemedewerker een training begrijpelijke taal, en hij of zij traint vervolgens collega’s en voorziet hun werk van feedback.
  4. Maak een schrijfwijzer, waarin bijvoorbeeld staat welke woorden je beter kunt vermijden en gebruik hiervoor inspiratiemateriaal en goede praktijkvoorbeelden van Direct Duidelijk.
  5. Denk na over alternatieve vormen van communicatie, zoals een beeldbrief of filmpje. Bekijk ook deze tips voor beeldmateriaal van Direct Duidelijk.
  6. Zoek als communicatiemedewerkers contact met collega’s in het sociale domein: hoe kunnen jullie samenwerken op het thema van laaggeletterdheid? Denk bijvoorbeeld aan:
    • Ervaringsdeskundigen uitnodigen om hun verhaal te vertellen aan communicatiemedewerkers om de urgentie en noodzaak van duidelijke communicatie te laten zien.
    • Communicatiemateriaal, zoals websites en brieven, laten testen door ervaringsdeskundigen. Is er al een testpanel? Kijk of je het panel kan uitbreiden met ervaringsdeskundigen.
  7. Besef je dat een tekst op B1-niveau voor laaggeletterden nog steeds te moeilijk is. Zet  daarom op elke brief een telefoonnummer waar mensen naar toe kunnen bellen, of een fysieke plek waar zij naar toe kunnen komen, als zij de brief niet begrijpen en behoefte hebben aan extra uitleg.

Similar Posts