Eén van de taalpanelleden in Breda is Jolanda. Als ervaringsdeskundige laaggeletterdheid test ze communicatiemateriaal en werkt ze mee aan video’s van Huh? Maar ze is ook actief op het gebied van inspraak: “Ik ga naar vergaderingen, bijeenkomsten en congressen om mijn verhaal te vertellen en mijn ideeën en mening te delen.”

Het is verschillend hoe hierop wordt gereageerd. “Soms luisteren mensen echt naar me en zijn ze geïnteresseerd in wat ik te zeggen heb. Dat is heel bijzonder. Maar het gebeurt helaas ook dat ik alleen even mijn verhaaltje mag doen, en ze me de rest van de bijeenkomst niet echt betrekken. Dat geeft me soms het gevoel dat ik niet word serieus genomen, en daar word ik word boos en verdrietig van. Het is belangrijk dat er respect is van beide kanten. We zijn gelijkwaardig, alleen dan kunnen we echt een gesprek voeren.”

Ook is het volgens Jolanda belangrijk dat partners tijdens een bijeenkomst regelmatig de ervaringsdeskundigen betrekken door hen vragen te stellen, en om hun mening te vragen. “Ik durf soms niks te zeggen, terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen. Dat komt door de onzekerheid die ik al mijn hele leven voel over het niet goed kunnen lezen en schrijven. Het is daarom heel fijn als iemand na afloop nog even met me komt praten en een complimentje geeft.”

Verder betekent de steun van taalpanelcoördinator Miranda veel voor Jolanda. “Als ik onzeker ben, kijk ik alleen naar Miranda terwijl ik mijn verhaal vertel. Dat maak het minder spannend. En ook als me iets wordt gevraagd en ik het even kwijt ben, hoef ik Miranda alleen aan te kijken en ze schiet direct te hulp. Ze kent me zo goed dat ze vaak weet wat ik wil zeggen.”

Miranda helpt Jolanda ook bij het voorbereiden van de bijeenkomsten. Miranda: “Een goede voorbereiding helpt, zodat duidelijk is wat verwacht wordt en hoe het zal gaan.” Ook is het volgens Miranda heel belangrijk dat mensen beseffen dat het heel spannend is voor ervaringsdeskundigen om mee te doen aan inspraakprojecten. “Het is niet zomaar iets. Daarom is het ook heel belangrijk om te zorgen voor goede nazorg. De bijeenkomst nabespreken, je waardering uitspreken, uitleggen hoe het verder gaat en wat er gebeurt met de input die ervaringsdeskundigen hebben gegeven.”