In Zeeland wordt op verschillende manieren samengewerkt met ervaringsdeskundigen laaggeletterdheid om de communicatie eenvoudig te houden.
Communicatieadviseur Peter Meerman bij gemeente Vlissingen: “Wij wilden de website van de gemeente gebruiksvriendelijker maken. We hebben hiervoor samengewerkt met ervaringsdeskundige Diny, die de rol van tester vervult. Ik heb met haar twee ‘klantreizen’ gedaan. Ik zat naast haar terwijl zij bijvoorbeeld via de website een afspraak probeerde te maken. Zo zag ik precies waar zij tegenaan liep. Bepaalde dingen stonden niet duidelijk genoeg in beeld, daar las ze overheen. En het woord ‘button’ was voor haar onduidelijk, dat hebben we nu vervangen door ‘knop’.”
Bep Huijbregtse is begeleider van de ervaringsdeskundigen in Zeeland: “Ik ben met twee ervaringsdeskundigen naar gemeente Zierikzee op bezoek geweest bij de communicatieafdeling. Daar hebben we enerzijds kunnen vertellen wat het betekend om laaggeletterd te zijn, maar we hebben ook stukken gelezen van medewerkers en tips gegeven over duidelijke communicatie.”